Στην… κουζίνα του έχει επιστρέψει ο Ελληνας καταναλωτής περιορίζοντας σημαντικά το «φαγητό απ’ έξω», σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΕΛΚΑ βασισμένη σε δείγμα 2.000 ατόμων.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η πλειοψηφία των γευμάτων σε ποσοστό άνω του 75% ετοιμάζεται καθημερινά στο σπίτι, ενώ το 95% των ερωτηθέντων πραγματοποιεί τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα το κύριο γεύμα του στο σπίτι με φαγητό «σπιτικό». Αντίθετα, μόλις το 1% τρώει καθημερινά ως κύριο γεύμα φαγητό απ’ έξω και το 82% δεν παραγγέλνει ποτέ ή το πολύ μία φορά την εβδομάδα «φαγητό απ’ έξω». Αντίστοιχα είναι και τα ποσοστά για την εστίαση εκτός σπιτιού, η οποία αποτελεί εβδομαδιαία συνήθεια για το 60% περίπου του δείγματος, ενώ το 37% δεν τρώει ποτέ ή σχεδόν ποτέ εκτός σπιτιού.
Σταθερή τάση
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν τη διαχρονική τάση αύξησης του μαγειρέματος στο σπίτι και μείωσης του φαγητού απ’ έξω κατά την τελευταία πενταετία. Το 79% του δείγματος δήλωσε ότι πλέον προτιμά να μαγειρέψει στο σπίτι παρά να παραγγείλει απ’ έξω έναντι 77% το 2014, 76% το 2013 και 73% το 2012. Αυτό δημιουργεί σημαντικές προοπτικές για το λιανεμπόριο τροφίμων και τους προμηθευτές, με αναβάθμιση κατηγοριών στα τρόφιμα και δημιουργία νέων προωθητικών ενεργειών.
Το αποτέλεσμα αυτών των τάσεων αποτυπώνεται και στη μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών. Οπως προκύπτει από την ανάλυση των στοιχείων της έρευνας οικογενειακών προϋπολογισμών της ΕΛ.ΣΤΑΤ., ενώ το 2009 ένα μέσο νοικοκυριό για τη διατροφή του δαπανούσε ανά 100 ευρώ 62 ευρώ για αγορά τροφίμων και 38 ευρώ για εστίαση, το 2015 ξόδευε 70 ευρώ για αγορά τροφίμων και 30 ευρώ για εστίαση.
Αυτό οφείλεται αφενός στη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών και αφετέρου στη φορολογία και την αλλαγή των συντελεστών ΦΠΑ, η οποία έχει επηρεάσει και τις δύο κατηγορίες αγαθών.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου