Επιστροφή στην παράδοση, δυναμική επάνοδος των νωπών φρούτων και λαχανικών στο προσκήνιο και αύξηση του χώρου που καταλαμβάνουν τα υγιεινά τρόφιμα στο καλάθι των καταναλωτών είναι μερικές από τις τάσεις οι οποίες θα δώσουν τον τόνο της παγκόσμιας αγοράς τροφίμων το 2017.
Έρευνα που πραγματοποίησε ο γνωστός οργανισμός Mintel με τη συμμετοχή 60 αναλυτών απ’ όλο τον κόσμο, την οποία παρουσιάζει η «ΥΧ», επιχειρεί να αποτυπώσει τις αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών, προσφέροντας ένα χρήσιμο εργαλείο για τη βιομηχανία τροφίμων και ποτών.
1«Το παρελθόν αποτελεί πηγή έμπνευσης»
Αυτή είναι η πρώτη τάση που υπενθυμίζει στις βιομηχανίες να εστιάσουν σε τρόφιμα που αντιπροσωπεύουν την παραδοσιακή κουζίνα κάθε λαού. Η παγκόσμια κρίση έχει οδηγήσει τους καταναλωτές στην αγορά προϊόντων που ήδη γνωρίζουν, χωρίς να ρισκάρουν να διαθέσουν χρήματα σε νέα τρόφιμα με τον φόβο μήπως δεν καταναλωθούν. Οι βιομηχανίες έχουν την ευκαιρία να εμπνευστούν από προϊόντα του παρελθόντος, δίνοντάς τους μια πινελιά καινοτομίας. Κρατώντας, δηλαδή, την παραδοσιακή βάση των τροφίμων και προσθέτοντας κάποια καινούργια συστατικά, οι καταναλωτές είναι πιο εύκολο να το αγοράσουν. Η συγκεκριμένη τάση είναι ήδη διαδεδομένη στην Αυστραλία και την Κίνα, ενώ αναδύεται στην Ευρώπη, στην Ασία και στη Βόρεια Αμερική. Αντίθετα, στη Νότια Αμερική και στην Αφρική βρίσκεται, ακόμη, σε πρώιμο στάδιο.
2«Η δύναμη βρίσκεται στα φυτά»
Η τάση αυτή αντικατοπτρίζει τη φιλοδοξία των καταναλωτών για έναν πιο υγιεινό και καθαρό τρόπο ζωής, που δίνει προτεραιότητα στα φρούτα, τα λαχανικά, τους ξηρούς καρπούς, τους σπόρους, τα δημητριακά και τα αρωματικά φυτά. Επιπλέον, σύμφωνα με τη Mintel, τα τελευταία χρόνια, υπάρχει αύξηση της χορτοφαγίας, που αποδεικνύεται και από την αύξηση των χορτοφαγικών ισχυρισμών στα προϊόντα κατά 25%. Το 2017, η βιομηχανία τροφίμων και ποτών θα υποδεχθεί περισσότερα προϊόντα που δίνουν έμφαση σε νέες επιλογές νωπών φυτικών προϊόντων ως συστατικών των τροφίμων.
Ο λόγος είναι πως οι καταναλωτές επικεντρώνονται στην κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν φυτικά συστατικά, καθώς είναι ένας βολικός τρόπος να λάβουν όλες τις απαραίτητες μερίδες φρούτων και λαχανικών που χρειάζονται ημερησίως. Επίσης, πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι προτιμούν να καταναλώνουν τέτοιου είδους προϊόντα, αντί για μεμονωμένα φρούτα και λαχανικά. Η τάση φαίνεται να κερδίζει ήδη έδαφος σε ένα μικρό τμήμα της Ασίας, ενώ στην υπόλοιπη έχει αρχίσει να αναδύεται, όπως και στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική. Αντίθετα, στα σπάργανα βρίσκεται, ακόμη, στη Νότια Αμερική και στην Αυστραλία.
3«Τα “άσχημα’’ τρόφιμα γίνονται πιο ελκυστικά»
Η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών στο θέμα της σπατάλης τροφίμων έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, με ένα μεγάλο ποσοστό καταναλωτών να αναφέρει πως δεν αγοράζει επιπλέον τρόφιμα, αφού υπάρχει περίπτωση να μην καταναλωθούν και να καταλήξουν στα σκουπίδια. Οι προσπάθειες του λιανεμπορίου, αλλά και των φιλανθρωπικών οργανώσεων, να αλλάξουν τη νοοτροπία των καταναλωτών για την «τέλεια» εικόνα των τροφίμων έχουν βοηθήσει στην ανάδειξη τροφίμων που θεωρούνται άσχημα. Αυτά, δηλαδή, που δεν έχουν την τέλεια εικόνα και εμφάνιση, γεγονός που παλαιότερα θα τα οδηγούσε κατευθείαν στα σκουπίδια. Η τάση αυτή κάνει μόλις τα πρώτα της βήματα σε όλα τα μέρη του πλανήτη.
4«Τα τρόφιμα που καταναλώνονται γρήγορα»
Οι απαιτητικοί ρυθμοί που επικρατούν σήμερα έχουν ως αποτέλεσμα την ανάδειξη προϊόντων που καταναλώνονται γρήγορα, είναι εύκολα διαθέσιμα και είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, όπως οι μπάρες δημητριακών. Τα τελευταία χρόνια, ο ισχυρισμός «on-the-go» (εν κινήσει) σε προϊόντα έχει αυξηθεί κατά 54%, γεγονός που καταδεικνύει πως τα συγκεκριμένα προϊόντα ανταποκρίνονται σε μεγάλο βαθμό στις ανάγκες των καταναλωτών και τα επόμενα χρόνια θα κυριαρχήσουν ακόμα περισσότερο. Η συγκεκριμένη τάση βρίσκεται, ακόμη, σε πρώιμο στάδιο σε όλο το πλανήτη δίνοντας το χρόνο στις βιομηχανίες να αναπτύξουν μία σειρά νέων προϊόντων τέτοιου είδους.
5«Τρόφιμα για το βράδυ»
Ο πυρετώδης ρυθμός της σύγχρονης ζωής έχει δημιουργήσει μια αγορά προϊόντων για το βράδυ. Προϊόντα, δηλαδή, που βοηθούν τους ανθρώπους όλων των ηλικιών να ηρεμήσουν πριν τον ύπνο και να κοιμηθούν καλύτερα. Η εκμετάλλευση του ελεύθερου χρόνου το βράδυ γίνεται εύφορο έδαφος για δημιουργία λειτουργικών προϊόντων, με κύρια συστατικά το χαμομήλι και τη λεβάντα. Ακόμη ένα συστατικό που θα κυριαρχήσει είναι η σοκολάτα. Οι καταναλωτές, πλέον, δίνουν μεγάλη βαρύτητα στη σημασία της χαλάρωσης και σε ό, τι μπορεί να συμβάλει σ’ αυτήν. Η τάση βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο σε όλον το πλανήτη.
6«Το υγιεινό φαγητό δεν είναι πολυτέλεια»
Πολλοί καταναλωτές με χαμηλό εισόδημα επιθυμούν να βελτιώσουν τη διατροφή τους, αλλά η πρόσβαση και το κόστος των προϊόντων αυτών συχνά αποτελούν εμπόδιο. Σε μία εποχή που ο αριθμός των ανθρώπων με χαμηλό εισόδημα αυξάνεται συνεχώς και τα επίπεδα ασθενειών που συνδέονται με τη διατροφή παίρνουν μεγάλες διαστάσεις, αναμένεται να «πυροδοτηθεί» μία αύξηση οικονομικών προϊόντων που θα ανταποκρίνεται στο υγιεινό διατροφικό προφίλ που θέλουν να αναπτύξουν και άτομα χαμηλότερου εισοδήματος. Η συγκεκριμένη τάση βρίσκεται, ακόμη, σε πρώιμο στάδιο σε όλα τα μέρη του πλανήτη.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου