Πραγματικότητα είναι η εισαγωγή εκ μέρους ιδιώτη
προμηθευτή, της πρώτης ποσότητας φυσικού αερίου από αγωγό. Από την 1η
Ιουνίου η Μ+Μ εισάγει φυσικό αέριο από Βουλγαρία. Γιατί ξεκίνησε τώρα,
τι σημαίνει για καταναλωτές και ανταγωνισμό.
Οι πρώτες παραλαβές φυσικού αερίου από αγωγό, από
ιδιώτη προμηθευτή, είναι πραγματικότητα, έξι χρόνια μετά την πρώτη
ανεξάρτητη παραλαβή φορτίου υγροποιημένου αερίου. Και στις δύο
περιπτώσεις, το «ποδαρικό» έκανε η εταιρεία Μ+Μ, που είναι συνδεδεμένη με τους ελληνικούς ομίλους Μότορ Οιλ και Μυτιληναίος ΜΥΤΙΛ -0,46%.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με τις πληροφορίες του Euro2day.gr, από την 1η Ιουνίου, η εταιρεία αυτή εισάγει από τη βόρεια διασύνδεση στο Σιδηρόκαστρο (σύνορα με Βουλγαρία), μικρές ποσότητες φυσικού αερίου σε ημερήσια βάση τις οποίες έχει εξαγοράσει από μεγάλη ευρωπαϊκή εταιρεία. Τις πληροφορίες του Euro2day.gr αρνήθηκαν να επιβεβαιώσουν ή να διαψεύσουν στελέχη της εταιρείας που εισάγει το αέριο. Ωστόσο το γεγονός θεωρείται περισσότερο από βέβαιο, καθώς ήδη έχει κυκλοφορήσει σε κύκλους του ενεργειακού τομέα.
Θα πρέπει να σημειωθεί, ότι εισαγωγές φυσικού αερίου και από άλλους προμηθευτές πλην της κρατικής ΔΕΠΑ θα μπορούσαν να γίνουν εδώ και αρκετά χρόνια. Όλες οι απόπειρες όμως, προσέκρουσαν στο γεγονός ότι οι Διαχειριστές των δύο δικτύων (ΔΕΣΦΑ, Ελλάδας και Bulgartransgaz, Βουλγαρίας), δεν είχαν υπογράψει την απαραίτητη για παρόμοιες περιπτώσεις συμφωνία διαχείρισης της διασυνοριακής διασύνδεσης (interconnection agreement).
Βεβαίως ακόμη και τώρα η συμφωνία αυτή δεν έχει υπογραφεί. Ωστόσο με δεδομένο ότι η ΔΕΠΑ παραλαμβάνει φυσικό αέριο από την ίδια διασύνδεση, χωρίς να έχει υπογραφεί η συμφωνία των δύο Διαχειριστών, εκτιμάται ότι αδυνάτισε ιδιαίτερα το επιχείρημα, για να συνεχίσει να αρνείται ο ΔΕΣΦΑ να μεταφέρει αέριο πελάτη του, το οποίο έχει φτάσει στα σύνορα.
Να υπενθυμίσουμε ότι αντίστοιχο επιχείρημα (μη ύπαρξη τιμολογίου βραχυχρόνιας χρήσης του Εθνικού Συστήματος φυσικού αερίου) είχε χρησιμοποιήσει ο ΔΕΣΦΑ το Δεκέμβριο του 2009, και αρνήθηκε να εκφορτώσει στον τερματικό της Ρεβυθούσας φορτίο υγροποιημένου αερίου που είχε αγοράσει η Μ+Μ. Ως αποτέλεσμα, η ιδιωτική εταιρεία ήγειρε απαίτηση αποζημίωσης από τον ΔΕΣΦΑ. Ας σημειωθεί ότι και τότε ο ευρωπαϊκός κανονισμός αλλά και οι αποφάσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, προέβλεπαν να ισχύουν για οποιονδήποτε εισαγωγέα υγροποιημένου οι ίδιοι όροι που ισχύουν για τη ΔΕΠΑ, και έως ότου εγκριθούν τα ρυθμιστικά κείμενα διαχείρισης του τερματικού.
Επιπλέον, η προοπτική εισαγωγών, έστω και μικρών αρχικά, ποσοτήτων φυσικού αερίου από αγωγούς, εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει θετικά τόσο για τη βιομηχανία, όσο και για την προμήθεια φυσικού αερίου προς μικρούς (οικιακούς, επαγγελματικούς) καταναλωτές και κυρίως για τη διαμόρφωση συνθηκών ανταγωνισμού προς όφελος του τελικού καταναλωτή.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με τις πληροφορίες του Euro2day.gr, από την 1η Ιουνίου, η εταιρεία αυτή εισάγει από τη βόρεια διασύνδεση στο Σιδηρόκαστρο (σύνορα με Βουλγαρία), μικρές ποσότητες φυσικού αερίου σε ημερήσια βάση τις οποίες έχει εξαγοράσει από μεγάλη ευρωπαϊκή εταιρεία. Τις πληροφορίες του Euro2day.gr αρνήθηκαν να επιβεβαιώσουν ή να διαψεύσουν στελέχη της εταιρείας που εισάγει το αέριο. Ωστόσο το γεγονός θεωρείται περισσότερο από βέβαιο, καθώς ήδη έχει κυκλοφορήσει σε κύκλους του ενεργειακού τομέα.
Θα πρέπει να σημειωθεί, ότι εισαγωγές φυσικού αερίου και από άλλους προμηθευτές πλην της κρατικής ΔΕΠΑ θα μπορούσαν να γίνουν εδώ και αρκετά χρόνια. Όλες οι απόπειρες όμως, προσέκρουσαν στο γεγονός ότι οι Διαχειριστές των δύο δικτύων (ΔΕΣΦΑ, Ελλάδας και Bulgartransgaz, Βουλγαρίας), δεν είχαν υπογράψει την απαραίτητη για παρόμοιες περιπτώσεις συμφωνία διαχείρισης της διασυνοριακής διασύνδεσης (interconnection agreement).
Βεβαίως ακόμη και τώρα η συμφωνία αυτή δεν έχει υπογραφεί. Ωστόσο με δεδομένο ότι η ΔΕΠΑ παραλαμβάνει φυσικό αέριο από την ίδια διασύνδεση, χωρίς να έχει υπογραφεί η συμφωνία των δύο Διαχειριστών, εκτιμάται ότι αδυνάτισε ιδιαίτερα το επιχείρημα, για να συνεχίσει να αρνείται ο ΔΕΣΦΑ να μεταφέρει αέριο πελάτη του, το οποίο έχει φτάσει στα σύνορα.
Να υπενθυμίσουμε ότι αντίστοιχο επιχείρημα (μη ύπαρξη τιμολογίου βραχυχρόνιας χρήσης του Εθνικού Συστήματος φυσικού αερίου) είχε χρησιμοποιήσει ο ΔΕΣΦΑ το Δεκέμβριο του 2009, και αρνήθηκε να εκφορτώσει στον τερματικό της Ρεβυθούσας φορτίο υγροποιημένου αερίου που είχε αγοράσει η Μ+Μ. Ως αποτέλεσμα, η ιδιωτική εταιρεία ήγειρε απαίτηση αποζημίωσης από τον ΔΕΣΦΑ. Ας σημειωθεί ότι και τότε ο ευρωπαϊκός κανονισμός αλλά και οι αποφάσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, προέβλεπαν να ισχύουν για οποιονδήποτε εισαγωγέα υγροποιημένου οι ίδιοι όροι που ισχύουν για τη ΔΕΠΑ, και έως ότου εγκριθούν τα ρυθμιστικά κείμενα διαχείρισης του τερματικού.
Οι επιπτώσεις από το άνοιγμα των συνόρων
Μετά την εξέλιξη αυτή, θεωρείται βέβαιο ότι θα επισπευσθούν οι διαδικασίες για την υπογραφή της συμφωνίας διαχείρισης της διασύνδεσης μεταξύ ΔΕΣΦΑ και Bulgartransgaz, οπότε οι εισαγωγές φυσικού αερίου από τα βόρεια σύνορα, θα διευκολύνονται ακόμη περισσότερο.Επιπλέον, η προοπτική εισαγωγών, έστω και μικρών αρχικά, ποσοτήτων φυσικού αερίου από αγωγούς, εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει θετικά τόσο για τη βιομηχανία, όσο και για την προμήθεια φυσικού αερίου προς μικρούς (οικιακούς, επαγγελματικούς) καταναλωτές και κυρίως για τη διαμόρφωση συνθηκών ανταγωνισμού προς όφελος του τελικού καταναλωτή.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου