Πόσο ενημερωμένοι είμαστε απέναντι στον σεισμό;


Τα εντυπωσιακά ευρήματα της πανελλήνιας έρευνας, σχετικά με το φυσικό φαινόμενο του σεισμού, που παρουσιάστηκε στο Athens Science Festival παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου. Πώς οι μαθητές «κατατροπώνουν» δείγμα 703 ενηλίκων. Διαβάστε την έρευνα αναλυτικά
Μίκα Κοντορούση

Πόσο ενημερωμένοι είμαστε για τους σεισμούς, σε μία χώρα που κατατάσσεται στις περισσότερο σεισμογενείς περιοχές παγκοσμίως; Πότε συμμετείχατε τελευταία φορά σε άσκηση ετοιμότητας; Και τελικά, πώς το σχολείο μπορεί να παρέμβει στην αποτελεσματική αντιμετώπιση του πιο απρόβλεπτου φυσικού φαινομένου;

Το News24/7 παρουσιάζει τα ευρήματα της πανελλαδικής ποσοτικής έρευνας από την εταιρία δημοσκοπήσεων RASS (σε συνεργασία με το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών και τον ΟΑΣΠ) που για χάρη της Ελληνογερμανικής Αγωγής ολοκλήρωσε το διάστημα από 12 έως και τις 16 Μαρτίου 2018, συνολικά 703 τηλεφωνικές συνεντεύξεις σε ενήλικες και 112 συνεντεύξεις σε ανηλίκους κάτω των 18 ετών στο σύνολο των 13 διοικητικών περιφερειών, με τη μέθοδο της συστηματικής τυχαίας δειγματοληψίας. Διαθέτουμε επαρκή αντανακλαστικά; Και ποια η ενημέρωση που λαμβάνουμε ήδη από τα σχολεία για τη διαχείριση σεισμικών φαινομένων;
Χαρακτηριστική είναι η διαφορά ανάμεσα στο δείγμα των ενηλίκων από τους ανηλίκους, όπου το 63.1% της πρώτης κατηγορίας «φοβάται το σεισμό» και το 36.5% «μάλλον όχι» και «όχι», ενώ στη δεύτερη κατηγορία το 64.3% των μαθητών απαντά πως αντιστέκεται στις φοβίες απέναντι σε σεισμικές δονήσεις.
Την ίδια στιγμή, ο μέσος όρος 6.6 των ενηλίκων απαντά ότι η ενημέρωση που έχει για την αντιμετώπιση φυσικών φαινομένων κινείται σε ικανοποιητικό στάδιο, ενώ ο αντίστοιχος μέσος όρος των ανηλίκων κινείται σε υψηλότερο επίπεδο, 6.9.
Όσον αφορά στις πηγές ενημέρωσης για την αντιμετώπιση ανάλογων φαινομένων, φαίνεται πως την «πρωτιά» κρατά το σχολείο σε ποσοστό 94.4% για τους ανηλίκους, ακολουθεί η τηλεόραση με ποσοστό 47.2%, τα sites, τα βιβλία και οι εφημερίδες σε ποσοστό 29.6%, το site της Πολιτικής Προστασίας 12.1%, η οικογένεια 4.6%, οι πρόσκοποι 3.7% και οι δήμοι σε ποσοστό μόλις 0.9%. Οριακά ψηλότερα είναι τα ποσοστά για τους ενηλίκους, που παρά το γεγονός ότι και οι μεγαλύτερες ηλικίες συναινούν στο ότι η τελευταία ενημέρωσή τους για τους σεισμούς «χτυπά» στα σχολικά θρανία (42.2%), το 40.5% ενημερώνεται από την τηλεόραση, το 38.5% από τα sites, τις εφημερίδες και τα βιβλία, αλλά και ένα 10.1% από το εργασιακό περιβάλλον. Την ίδια στιγμή, μόλις το 4% λόγω του ότι έχει βιώσει εμπειρία σεισμού στο παρελθόν, απαντά πως γνωρίζει από «πρώτες βοήθειες», ενώ και ένα 3.4% αποκρίνεται ότι «δεν έχει βιώσει καμία ανάλογη εμπειρία».
Εντυπωσιακά είναι τα ευρήματα στην ερώτηση «εάν έχετε συμμετάσχει ποτέ σε αντισεισμική άσκηση», με το 69.3% των ενηλίκων (του 35.7% που απάντησε θετικά) να απαντά πριν από πέντε χρόνια και μόλις το 10.4% να απαντά τους τελευταίους 12 μήνες. Εκ διαμέτρου αντίθετη, η ετοιμότητα στα σχολεία, με το 72.5% των μαθητών να απαντά ότι τους τελευταίους 12 μήνες πραγματοποίησε αντίστοιχη άσκηση (από το 91.1% που απάντησε θετικά) και μόλις το 1% πριν από πέντε χρόνια.
Νικητές οι μαθητές και στην ερώτηση «εάν πιστεύετε ότι μπορείτε να προστατεύσετε τους εαυτούς σας, σε περίπτωση σεισμού», με το 92.9% να απαντά θετικά ή μάλλον θετικά, ενώ μόλις το 78.5% των ενηλίκων απαντά το ίδιο. Το 5.4% των μαθητών απαντά αρνητικά στην ίδια ερώτηση, ενώ το ποσοστό των ενηλίκων αγγίζει το 20.5%.
Πιο εύστοχες αναδεικνύονται οι απαντήσεις των μαθητών και στις ερωτήσεις «Ποια είναι τα πιο δυνατά κύματα κατά την διάρκεια ενός σεισμού;», «Από πόσους βαθμούς Richter και πάνω γίνεται αισθητός ένας σεισμός;», αλλά και στο «Πώς μετράμε την ένταση ενός σεισμού και ποιες οι μονάδες μέτρησής της;».
«Κάτω από το τραπέζι» επιλέγει ως ασφαλέστερο «καταφύγιο» να κρυφτεί το 53,6% των ανηλίκων και το 42,0% σε ανοιχτό χώρο, ενώ τα αντίστοιχα ποσοστά στους ενήλικες είναι 50,8% και 48.1%.
Ισοπαλία των δύο ομάδων προκύπτει μόνο στην ερώτηση για το ποια είναι η περισσότερο σεισμογενής χώρα στον κόσμο, με τους συμμετέχοντες να «δείχνουν» την Ιαπωνία (ενήλικες 73.3% και ανήλικοι 73.2%). Την ίδια στιγμή, οι μαθητές σε ποσοστό 36,6% κατατάσσουν την Ελλάδα 6η παγκοσμίως όσον αφορά τη σεισμική δραστηριότητα.
«Πρωταθλήτρια» ωστόσο, σε σεισμικές δονήσεις αποδεικνύεται η περιοχή των Ιονίων Νήσων, μετά η Αττική και τελευταία η Βόρεια Ελλάδα για τους ενήλικες, ενώ οι μαθητές κατατάσσουν την Ατική, Τρίτη στην εν λόγω λίστα. Στην ερώτηση πόσοι καταστροφικοί σεισμοί γίνονται παγκοσμίως κάθε χρόνο, οι μαθητές σε ποσοστό 31,3% δίνουν την απάντηση, 500.

Σεισμοί: Το σχολείο κάνει τη διαφορά

Σημειώνεται ότι τα αποτελέσματα της έρευνας θα παρουσιαστούν σε εκδήλωση του Athens Science Festival υπό τον τίτλο «Σεισμοί: Το σχολείο κάνει τη διαφορά…», αλλά και υπό την αιγίδα και την παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου.
Μαθητές, δάσκαλοι, πολιτικοί και επιστήμονες γίνονται για λίγο μέλη της ίδιας ομάδας και ερευνούν το φαινόμενο των σεισμών στην Ελλάδα.
Η εκδήλωση «Σεισμοί: Το σχολείο κάνει τη διαφορά…» διοργανώνεται από το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών και την Ελληνογερμανική Αγωγή.
Στο Athens Science Festival που άνοιξε τις πόρτες του την περασμένη Τρίτη, φιλοξενούνται κατασκευές και εργασίες μαθητών από όλη την Ελλάδα, οι οποίοι μελέτησαν το φαινόμενο του σεισμού.
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, στο επίκεντρο θα βρεθούν οι δράσεις που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του έργου OSOS, το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Οι δράσεις περιλαμβάνουν

• εγκαταστάσεις εκπαιδευτικών σεισμογράφων σε σχολεία σε όλη τη χώρα, 15 μέχρι σήμερα
• καλοκαιρινά σχολεία για μαθητές και εκπαιδευτικούς (Μαραθώνας 2016 και Λευκάδα 2017)
• μαθητικούς διαγωνισμούς για την κατασκευή αυτοσχέδιων σεισμογράφων (2017 και 2018 υπό την Αιγίδα της Προεδρίας της Δημοκρατίας)
• μαθητικά επιστημονικά κοινοβούλια, όπου οι μαθητές συζητούν, επιχειρηματολογούν και προτείνουν λύσεις προς τις τοπικές και εθνικές αρχές
Στόχος του έργου είναι να αναδειχθούν τα σχολεία σε κόμβους ενημέρωσης και εκπαίδευσης όχι μόνο για τους μαθητές, αλλά και για το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.
Παράλληλα με τις υπόλοιπες δράσεις, οι μαθητές του Λυκείου της Ελληνογερμανικής Αγωγής θα παρουσιάσουν την εικονική επιχείρηση «Seismoving», που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο των Ομίλων Επιχειρηματικότητας και Φυσικών Επιστημών.
Στόχος της επιχείρησης είναι η ενημέρωση του κοινού με δεδομένα που αντλούνται από τον ψηφιακό σεισμογράφο της Ελληνογερμανικής Αγωγής και με πληροφορίες και οδηγίες για το τι πρέπει να κάνει κανείς πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από ένα πιθανό σεισμό.
Share on Google Plus
    Blogger ΣΧΟΛΙΑ
    Facebook ΣΧΟΛΙΑ

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου