Πόσο πραγματικά κοστίζει το ΣΔΙΤ απορριμμάτων Πελοποννήσου


Του Δημήτρη Δελεβέγκου
 Αποκαλυπτικά για την μεγάλη επένδυση στη διαχείριση απορριμμάτων Πελοποννήσου είναι τα στοιχεία, που περιέχονται σε απάντηση κοινοβουλευτικής ερώτησης, σχετικά με το τελικό κόστος για τους πολίτες της Περιφέρειας από το έργο  προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ.

Στην απάντηση  του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης σε ερώτηση του βουλευτή Αρκαδίας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου, για πρώτη φορά, καταγράφεται το κόστος των πέντε μεγάλων συμπράξεων Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα (από τις οποίες οι δύο έχουν συμβασιοποιηθεί) στην επεξεργασία απορριμμάτων.

Τα στοιχεία αυτά, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, καταρρίπτουν τους ισχυρισμούς δημάρχων και τοπικών παραγόντων της Πελοποννήσου που έχουν κάνει λόγο για αύξηση του κόστους για τους δημότες στα 100 ευρώ ανά τόνο. Μάλιστα, σε πρόσφατη κοινή συνέντευξη Τύπου δημάρχων της Πελοποννήσου είχε διατυπωθεί ότι το ΣΔΙΤ θα ενισχύσει το κόστος στα 120 ευρώ ανά τόνο, ενώ ανέρχεται σε 69,3 ευρώ ανά τόνο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.

Τα μεγέθη

Τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης φανερώνουν ότι το κόστος διαχείρισης ανά τόνο πόρρω απέχει από όσα, συχνά, έχουν αναφέρει τοπικοί παράγοντες.

Αναλυτικά, ανα τόνο, στη Δυτική Μακεδονία, όπου έχει ολοκληρωθεί η υλοποίηση της υπερσύγχρονης μονάδας επεξεργασίας το μεσοσταθμικο τέλος ανέρχεται σε 67,2 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).



Στις Σέρρες, όπου το έργο υπογράφηκε πρόσφατα, το μεσοσταθμικό τέλος διαχείρισης είναι 58,02 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και στην Πελοπόννησο διαμορφώνεται σε 69,3 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).




Όπως επισημαίνεται στην απάντηση, για το έργο της Πελοποννήσου εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι τον Νοέμβριο του 2014, στη συνέχεια ολοκληρώθηκαν οι χρηματοδοτικές συμβάσεις και ο διαγωνισμός έχει εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Αν κι έχουν παρέλθει δυόμιση χρόνια από την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, το έργο, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, οδηγείται προς υπογραφή μέσα στο προσεχές διάστημα. Η πλειοψηφία των δημάρχων και η κυβέρνηση έχουν αποδεχθεί την ΣΔΙΤ ως την μοναδική και πλέον συμφέρουσα λύση, καθώς η διυπουργική επιτροπή υπό τον υπουργό Επικρατείας Αλ.Φλαμπουράρη έχει ανάψει το "πράσινο φως”.

Στην Πελοπόννησο το χρόνιο άλυτο πρόβλημα της διαχείρισης απορριμμάτων και των παράνομων χωματερών αποτελεί υγειονομική βόμβα, ενώ οι χαρακτηρισμένοι ως ανεξέλεγκτοι χώροι διάθεσης απορριμμάτων και στη θέση τους δημιουργούνται καινούργιοι. 

Πάντως, παρά τη δημοσιοποίση των επίσημων στοιχείων για το κόστος του ΣΔΙΤ Πελοποννήσου, τοπικοί παράγοντες εξακολουθούν να κάνουν λόγο "για τριπλάσιο κόστος σε σχέση με άλλες λύσεις".

Σε κάθε περίπτωση, "η υλοποίηση ενός μεγάλου έργου, ιδιαίτερα χρήσιμου για την περιοχή δεν μπορεί να αποτελεί αντικείμενο πολιτικών αντιπαραθέσεων και προσωπικών επιδιώξεων" όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.

Σε Ηλεία και Ήπειρο

Σύμφωνα με το έγγραφο της απάντησης του υπουργείου Οικονομίας, για το ΣΔΙΤ Ηλείας έχει υποβληθεί η αίτηση για ένταξη του στο επιχειρησιακό πρόγραμμα "υποδομές μεταφορών, περιβάλλον και αειφόρος ανάπτυξη 2014-2020” για το ποσό της κοινοτικής χρηματοδότησης.

Επίσης, το έργο της Ηπείρου βρίσκεται στη διαδικασία του προσυμβατικού ελέγχου στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

dimitris.delevegos@capital.gr
Share on Google Plus
    Blogger ΣΧΟΛΙΑ
    Facebook ΣΧΟΛΙΑ

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου