Η αναβίωση του "μαύρου χρυσού" της Κορίνθου


Η σταφίδα αποτελεί ένα ιστορικό παραδοσιακό προϊόν της ελληνικής οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας. Η καλλιέργεια της, που χάνεται στα βάθη των αιώνων, συνέβαλλε αποφασιστικά στην στήριξη και ανάπτυξη της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας.
Δεν είναι τυχαίο ότι τα έσοδα του κράτους στηρίζονταν κυρίως στη φορολογία επί της σταφίδας, του επονομαζόμενου ως «ελληνικού μαύρου χρυσού», και τα δημόσια έργα (σιδηροδρομικό δίκτυο, διώρυγα Κορίνθου) σταματούσαν ή προχωρούσαν ανάλογα με την παραγωγή της. Μάλιστα, κατά το δεύτερο ήμισυ του 19ου αιώνα και κατά την αναδιάρθρωση του Ελληνικού Κράτους οι εξαγωγές της αποτελούσαν το 80% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών. Όλα αυτά μέχρι τη δεκαετία του 1880, όταν μια σειρά από συγκυρίες καταδίκασαν το ιστορικό αυτό προϊόν σε μαρασμό.
Η ιδέα για την αναβίωση ενός παραδοσιακού προϊόντος...
Ωστόσο, το παραμύθι έμελλε να συνεχιστεί στα δύσκολα χρόνια της κρίσης, όταν ένας νεαρός, ο Γιώργος Μάζος, μολονότι είχε σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων, αποφασίζει να αξιοποιήσει τις γνώσεις και τις εμπειρίες που βίωνε ως παιδί στους οικογενειακούς αμπελώνες στη Νεμέα, περιοχή με πλούσια αμπελουργική και οινοπαραγωγική παράδοση.
Στην απόφαση αυτή θα καταλήξει ύστερα από παρότρυνση του οινοπαραγωγού παππού του, Θανάση Παπαϊωάννου, με τις πολυάριθμες βραβευμένες ετικέτες στο κόκκινο και το λευκό κρασί. Αυτός ήταν που του διηγήθηκε ιστορίες σχετικά με την κορινθιακή σταφίδα και τον τρόπο με τον οποίο την αποξήραιναν στη σκιά αυτός και οι πρόγονοί του.
Η ιδέα γοήτευσε τον νεαρό καθότι η καλλιέργεια της κορινθιακής σταφίδας, μολονότι είναι ένα προϊόν που γνώρισε δόξες κατά το παρελθόν, είχε εγκαταλειφθεί. Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η συγκεκριμένη ποικιλία σταφίδας ευδοκιμεί μόνο σε συγκεκριμένες περιοχές της Ελλάδας και πουθενά αλλού στον κόσμο, με εξαίρεση την Καλιφόρνια και τη Νότια Αφρική όπου όμως ποιοτικά δεν έχουν τα ίδια αποτελέσματα, ο επίδοξος αμπελουργός οραματίζεται τη δημιουργία τυποποιημένης κορινθιακής σταφίδας υψηλής ποιότητας.
Η αποκρυπτογράφηση της κορινθιακής σταφίδας...
Έχοντας στην κατοχή του ένα μικρό κομμάτι βιολογικής κορινθιακής σταφιδαμπέλου, δεν θα αργήσει να αντιληφθεί, πειραματιζόμενος, την ανώτερη ποιότητα που αποδίδει η αποξήρανση υπό σκιάν - η σταφίδα τρυγάται και τοποθετείται τσαμπί τσαμπί σε σύρματα, κάτω από τις «ισκιάδες» όπου παραμένει για να αποξηρανθεί 20-25 ημέρες και κατόπιν μόλις 1-2 ημέρες στον ήλιο.
Την ίδια στιγμή μελετά τη θρεπτική αξία της κορινθιακής σταφίδας και παραδίδει ορισμένα δείγματα σε μια ερευνητική πανεπιστημιακή ομάδα, η οποία επιβεβαιώνει ότι η σταφίδα σκιάς συγκρατεί μεγαλύτερες ποσότητες αντιοξειδωτικών σε σχέση με αυτήν που αποξηραίνεται στον ήλιο. Η μελέτη, επίσης, κατέδειξε ότι ο «μαύρος χρυσός» είναι ένα πολύ θρεπτικό τρόφιμο, εφάμιλλο ή και καλύτερο των πολυδιαφημιζόμενων υπερτροφών, ισχυρισμό που έμελλε να τον εντάξει στην στρατηγική προώθησης.
Ξεκινώντας σεμνά και ταπεινά...
Έχοντας πια το πράσινο φως από την έρευνα, ο 27χρονος Γιώργος Μάζος είναι πια έτοιμος να μεγαλουργήσει. Με την αρωγή του παππού του, ειδήμονα σε θέματα που άπτονταν στην κατασκευή «ισκιάδας», στην καλλιέργεια και στην αποξήρανση, εγκαινιάζει την παραγωγή. Στην αναζήτηση επωνυμίας για το συσκευασμένο προϊόν του, δεν θα αργήσει να καταλήξει στο «Golden Black» (μαύρος χρυσός), έχοντας ως όραμα να δημιουργήσει το πιο ποιοτικό brand name κορινθιακής σταφίδας στον κόσμο.
Αναζητώντας κεφάλαια για το εγχείρημά του, την αναβίωση δηλαδή της παλαιάς μεθόδου αποξήρανσης της σταφίδας, παρουσιάζει το 2013 την ιδέα του στον διαγωνισμό «Re-Inspire Greece», με χορηγούς την Gaea και την Τράπεζα Πειραιώς, όπου πείθει τους κριτές και κερδίζει το πολυπόθητο χρηματικό και όχι μόνο –καθώς θα μπορεί μεταξύ άλλων να χρησιμοποιεί το υπάρχον δίκτυο διανομής της Gaea- βραβείο.
Σε αντίθεση με την αναξιοκρατική χορήγηση και, κατά συνέπεια, κατασπατάληση των επιδοτήσεων του παρελθόντος, τα οποία αν είχαμε εκμεταλλευτεί όπως έπρεπε θα ήμασταν σε σαφώς καλύτερη κατάσταση, ο εν λόγω διαγωνισμός, όπως υποδηλώνει και το όνομά του, προσέδωσε φτερά στην νεανική επιχειρηματικότητα, προσφέροντας τα απαραίτητα εφόδια σε 10 νέους ανθρώπους που είχαν όραμα και όρεξη για δουλειά.
Η δικαίωση...
Χάρη λοιπόν στην ουσιαστική στήριξη που εξέλαβε, ο Γιώργος Μάζος λανσάρει τη νέα συσκευασία, φτιαγμένη από ποιοτικό ανακυκλωμένο χαρτί, και συνεργάζεται με δεκάδες καταστήματα βιολογικών προϊόντων και delicatessen, ενώ καταφέρνει να αποκτήσει παρουσία σε σημαντικές αγορές στο εξωτερικό και συγκεκριμένα σε Αγγλία, Σκανδιναβία, Σκωτία, Γερμανία, Γαλλία, ΗΠΑ, Καναδά και Ελβετία. Ως επιστέγασμα των προσπαθειών του έρχεται και η βράβευση με χρυσό αστέρι στον έγκυρο διεθνή διαγωνισμό εκλεκτών τροφίμων «Great Taste Awards» του 2013 και 2014.
Πηγή: «Οι 50 Καλύτερες Επιχειρηματικές Ιδέες μέσα στην Κρίση»
Share on Google Plus
    Blogger ΣΧΟΛΙΑ
    Facebook ΣΧΟΛΙΑ

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου