Έχασε η ομάδα σου; Προβλήματα στη δουλειά!


Πόσο ρόλο παίζει το αποτέλεσμα και η εμφάνιση της ποδοσφαιρικής ομάδας του καθενός στην εργασιακή του δέσμευση και απόδοση; Ο ερευνητής Παναγιώτης Γκορέζης μιλάει στο Gazzetta Weekend Journal για την πρώτη σχετική έρευνα παγκοσμίως, η οποία έχει ελληνική απόχρωση!

Είναι μια πραγματικότητα που συμβαίνει στους περισσότερους. Τους «έτρωγε» ήδη από τα παιδικά χρόνια. Πώς θα πας σχολείο αν η ομάδα σου σερνόταν το Σαββατοκύριακο; Πώς θα μείνεις ανεπηρέαστος από την καζούρα των απέναντι; Μεγαλώνοντας αλλάζουν πολλά, αλλά όχι και τόσο ο τρόπος με τον οποίο το ποδοσφαιρικό Σαββατοκύριακο ενός οπαδού επηρεάζει τη Δευτέρα του. Έστω κι αν πλέον ο χώρος δεν είναι το σχολείο, αλλά το εργασιακό του περιβάλλον.
Μια ομάδα ερευνητών αποφάσισε να δώσει ακαδημαϊκή σκοπιά στο ζήτημα. Ο Παναγιώτης Γκορέζης, η Βικτώρια Μπέλλου, η Δέσποινα Ξανθοπούλου, ο Άρνολντ Μπέικερ και ο Άγγελος Τσιφτσής προχώρησαν στην έρευνα με τίτλο Linking football team performance to fans’ work engagement and job performance: Test of a spillover model, προκειμένου να εξετάσουν την επιρροή του αποτελέσματος και της απόδοσης της αγαπημένης ομάδας των ερωτηθέντων στην εργασιακή δέσμευση και απόδοση.
 «Η ιδέα γεννήθηκε επειδή και εγώ είμαι φίλαθλος. Με την διττή αυτή ιδιότητα του φιλάθλου και του ερευνητή, του ακαδημαϊκού. Παντρεύτηκαν αυτοί οι δύο ρόλοι και γεννήθηκε αυτή η ιδέα για το σχετικά ερευνητικό ερώτημα. Ήταν κάτι που ουσιαστικά όλος ο κόσμος το βιώνει και ψάχνοντας στη διεθνή βιβλιογραφία δεν υπήρχε κάτι ανάλογο, οπότε ήταν μια καλή ευκαιρία για να προχωρήσουμε», τονίζει στο Gazzetta Weekend Journal ο Παναγιώτης Γκορέζης, επισκέπτης καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου και προσθέτει: ««Αυτή είναι η πρώτη έρευνα παγκοσμίως που εξετάζει την επίδραση από τη μία σφαίρα, αυτή του οπαδού, στην εργασιακή δέσμευση και απόδοση».


Οι ερευνητές προσέγγισαν 65 εργαζόμενους, για να πάρουν 41 συμπληρωμένα ερωτηματολόγια. Ουσιαστικά, οι συμμετέχοντες καλούνταν τη Δευτέρα το απόγευμα. αφού η ομάδα τους είχε αγωνιστεί Κυριακή, να δώσουν feedback για την απόδοση της και να περιγράψουν τα συναισθήματά τους την τρέχουσα ημέρα. «Σε ένα δείγμα 41 δημοσίων υπαλλήλων, ζητήσαμε να απαντήσουν σε ένα ερωτηματολόγιο 4 φορές (κάθε Δευτέρα) όταν η ομάδα τους έπαιζε την Κυριακή. Τους δώσαμε έναν χρονικό ορίζοντα 6 αγωνιστικών, γιατί καμιά φορά μπορεί η ομάδα τους να έπαιζε Σάββατο ή Δευτέρα», προσθέτει στο gazzetta ο εμπνευστής της έρευνας.
Το βασικό εύρημα της έρευνας δεν προκαλεί αίσθηση στον μέσο αναγνώστη αυτού του κειμένου! Η δυσαρέσκεια με την απόδοση της ποδοσφαιρικής ομάδας οδηγεί σε αρνητική διάθεση και αυτό με τη σειρά του μειώνει την εργασιακή δέσμευση και την εργασιακή απόδοση της επόμενης μέρας. Όταν ο αγαπημένος τους σύλλογος είχε ηττηθεί, στην ουσία δήλωναν λιγότερο απορροφημένοι στη δουλειά τους, λιγότερο αφοσιωμένοι και ότι εργάζονταν με λιγότερο σθένος. Έτειναν περισσότερο να διαφωνούν στην πρόταση: «σήμερα τα πήγα καλά» που τους δινόταν ως επιλογή στο ερωτηματολόγιο.
«Ουσιαστικά μία από τις ερωτήσεις μας ήταν κατά πόσο ήταν ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα της ποδοσφαιρικής τους ομάδας. Προτιμήσαμε μία υποκειμενική μέτρηση σε σχέση με το αντικειμενικό αποτέλεσμα της ομάδας γιατί καμία φορά μπορεί να χάσεις, αλλά να είσαι χαρούμενος από την απόδοση της ομάδας. Στο ίδιο ερωτηματολόγιο μετρήσαμε τόσο τη θετική, όσο και την αρνητική διάθεση του εργαζομένου, καθώς και την εργασιακή δέσμευση και την εργασιακή απόδοση. Και ως εκ τούτου, μετά αναλύοντας βρήκαμε ότι όταν ο φίλαθλος ή ο οπαδός δεν ήταν ικανοποιημένος με το αποτέλεσμα της ομάδας του, τη Δευτέρα το πρωί έχει αρνητική διάθεση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχει χαμηλή εργασιακή δέσμευση και εν τέλει χαμηλή εργασιακή απόδοση»., τονίζει ο Γκορέζης στο GWJ.
Μολονότι η ήττα ή η κακή απόδοση επηρεάζει αρνητικά, δεν βρέθηκε ανάλογη θετική επιρροή μετά από νίκες ή καλές εμφανίσεις. Η ομάδα των ερευνητών αναζήτησε αντίκτυπο θετικών συναισθημάτων στην επόμενη μέρα όπως, έμπνευση και ενθουσιασμό, ωστόσο δεν βρήκε κάποιο. Ίσως αυτό να έχει να κάνει ότι η μεγάλη πλειοψηφία των ερωτηθέντων υποστήριζαν κάποια από τις τέσσερις «μεγάλες» ομάδες του Πρωταθλήματος.
«Ενώ το υποθέσαμε, τελικά δεν μας βγήκε. Όταν κάποιος μένει ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα της ομάδας του, δεν έχει επίδραση στην προσήλωση και την απόδοση και αυτό ενδεχομένως το εξηγήσαμε υποθέτοντας κάποια πράγματα. Είναι πιθανόν να συμβαίνει γιατί το μεγάλο ποσοστό του δείγματος ήταν από τις 4 μεγάλες ομάδες, τον Ολυμπιακό, τον Παναθηναϊκό, την ΑΕΚ και τον ΠΑΟΚ. Ενδεχομένως, οι υποστηρικτές τους να έχουν συνηθίσει την καλή απόδοση και τη νίκη, άρα αυτό να μην έχει σημαντική επίπτωση. Επιπρόσθετα, είναι γνωστό άλλωστε εδώ και χρόνια από την έρευνα ότι τα αρνητικά γεγονότα έχουν συνήθως μεγαλύτερη επίδραση στη ζωή του ανθρώπου σε σχέση με τα θετικά. Εμείς υποθέσαμε και τα δύο, μας βγήκε το αρνητικό, αλλά όχι το θετικό», υποστηρίζει ο Γκορέζης.
Οι ερευνητές/συγγραφείς, έχουν και την πρόταση τους για τους εργοδότες και τους προϊστάμενους: «Ως πρακτικές εφαρμογές της έρευνας προτείνεται, ανάμεσα σε άλλα, οι προϊστάμενοι να προσπαθούν να επανασυνδέσουν τη Δευτέρα το πρωί τον εργαζόμενο με την εργασία του συζητώντας μαζί του σημαντικά ζητήματα ή να αντιλαμβάνονται την κακή διάθεση των υφιστάμενων τους και να είναι υποστηρικτικοί!».
Την επόμενη Δευτέρα λοιπόν που κάποιος συνάδελφος ή υπάλληλός σας είναι κατσουφιασμένος, αποφύγετε τον χαβαλέ σχετικά με την ομάδα του και δώστε του χρόνο. Ήττα είναι, θα περάσει! 
Share on Google Plus
    Blogger ΣΧΟΛΙΑ
    Facebook ΣΧΟΛΙΑ

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου