Αρκετοί θεωρούν πως οι επικείμενες προδιαγραφές ρύπων Euro VII θα επηρεάσουν αρκετά την απόδοση των σύγχρονων πετρελαιοκινητήρων. Μάλιστα υπάρχουν εκτιμήσεις πως οι πετρελαιοκινητήρες μικρού κυβισμού (σ.σ: κάτω από 1.6lt) θα καταστούν ασύμφοροι εμπορικά, οπότε η αγορά θα τους… αποβάλλει.
του ΤΑΚΗ ΠΟΥΡΝΑΡΑΚΗ, Μηχανολόγου-Μηχανικού
Το μείζον πρόβλημα στους εκπεμπόμενους ρύπους των diesel κινητήρων είναι τα οξείδια του αζώτου (ΝΟΧ).
Μια λύση που εφαρμόζεται με επιτυχία στα φορτηγά αλλά και σε πολλά επιβατικά αυτοκίνητα τα οποία διαθέτουν καταλύτη SCR (Selective Catalytic Reduction) είναι το Diesel Exhaust Fluid. Γνωστό με εμπορικό όνομα AdBlue το (DEF) αποτελείται κατά 32.5% από ουρία και 67.5% από απιονισμένο νερό. Η ουρία CO(NH2)2 είναι η πρώτη οργανική ένωση που αναπαράχθηκε τεχνικά στο εργαστήριο τον 18ο αιώνα. Απαντάται στους ανθρώπους και στα ζώα! Σημειώστε όμως όμως πως στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι χημικό παρασκεύασμα.
Η παραγωγή οξειδίων αζώτου (ΝΟΧ) οφείλεται στην υψηλή θερμοκρασία λειτουργίας του πετρελαιοκινητήρα. Σε όσους πετρελαιοκινητήρες διαθέτουν καταλύτη SCR (Selective Catalytic Reduction) μπορεί να γίνει ψεκασμός AdBlue στο σύστημα εξαγωγής καυσαερίων. Η υψηλή θερμοκρασία των καυσαερίων μετατρέπει την ουρία σε αμμωνία. Η αμμωνία διασπά τα οξείδια του αζώτου με τη βοήθεια του καταλύτη και το αποτέλεσμα είναι άζωτο και νερό. Εξ’ ου και κάποια κρύα πρωινά βλέπετε να τρέχει νερό από την εξάτμιση πετρελαιοκίνητων οχημάτων, μέχρι να ανέβουν οι θερμοκρασίες και να εξατμίζεται το νερό.
Το κόστος του AdBlue είναι χοντρικά 1 ευρώ το λίτρο (σ.σ: εξαρτάται από την ποσότητα παραγγελίας) και ήδη χρησιμοποιείται ευρέως τόσο σε φορτηγά όσο και σε επιβατηγά αυτοκίνητα. Ένα λίτρο AdBlue επαρκεί χοντρικά για 1000km και το δοχείο του έχει σχεδιαστεί ώστε να καλύπτει τα επιβατηγά αυτοκίνητα ανάμεσα στα προγραμματισμένα διαστήματα συντήρησης (service). Για παράδειγμα το νέο Peugeot 3008 με τον πετρελαιοκινητήρα 1.6lt/120PS προδιαγραφών Euro 6 χρησιμοποιεί AdBlue για τη διάσπαση των οξειδίων του αζώτου.
Όπως σε όλα τα πράγματα στη ζωή έτσι και εδώ υπάρχουν θέματα: Το AdBlue παγώνει σε θερμοκρασίες κάτω από -11ºC. Σε υψηλές θερμοκρασίες (70-80ºC) αποσυντίθεται, σχηματίζεται αμμωνία και δημιουργείται δυσάρεστη οσμή. Έχει αυξημένες ιδιότητες διείσδυσης. Τα ηλεκτρικά εξαρτήματα και τα φις πρέπει να προστατεύονται από την εισχώρηση του. Αν ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου αμελήσει την πλήρωση του σχετικού δοχείου με AdBlue τότε η ECU του αυτοκινήτου «ανιχνεύει» αυξημένους ρύπους και μειώνει δραστικά την απόδοση του κινητήρα για την προστασία του.
Μπορεί το Diesel Exhaust Fluid (AdBlue) να δώσει λύση για τους πετρελαιοκινητήρες μικρού κυβισμού προδιαγραφών Euro VII; Προφανώς όλα είναι θέμα κόστους, απόδοσης, πολυπλοκότητας κατασκευής και τελικής τιμής. Σε κάθε περίπτωση ακόμη και με τις σημερινές (Euro VI) ή τις χθεσινές (Euro V) προδιαγραφές ρύπων η ύπαρξη πετρελαιοκινητήρων μικρού κυβισμού (σ.σ: κάτω από 1.4lt) είναι οριακή λόγω προδιαγραφών λειτουργίας, απόδοσης και κόστους.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου