Λογισμικό
βγαλμένο μέσα από ταινίες του… Χόλυγουντ έχουν, πλέον, στη διάθεση τους
οι ελεγκτικές υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, αλλά για άγνωστο
λόγο δεν έγινε η παραμικρή νύξη για την ύπαρξη του στις συναντήσεις με
τους τεχνοκράτες του Κουαρτέτου.
Το λογισμικό αυτό- το οποίο «στηνόταν» πυρετωδώς εδώ και μήνες από στελέχη της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων- έχει κατορθώσει αυτό που φαινόταν ως τώρα απίθανο: να προσφέρει στο… πιάτο των ελεγκτών ΟΛΕΣ τις πρωτογενείς εγγραφές που σχετίζονται με χρηματοπιστωτικά προϊόντα ήτοι από απλές καταθέσεις ως ομολόγα και μετοχές, καλύπτοντας κατ’ αρχάς την περίοδο 2000- 2012, δηλαδή την περίοδο που έχουν βάλει στο μάτι οι ελεγκτικές υπηρεσίες και οι Οικονομικοί Εισαγγελείς.
Πώς λειτουργεί το λογισμικό; Από την πληκτρολόγηση του ΑΦΜ του ελεγχόμενου, μέσα σε 10 λεπτά μπορεί να «κατεβάσει» όλη τη δραστηριότητα του, που σχετίζεται με χρηματοπιστωτικά προϊόντα και να την αντιπαραβάλλει με τα δηλωθέντα εισοδήματα αυτών των ετών, «χτυπώντας» κόκκινο όπου υπάρχει αναντιστοιχία.
Ακόμα και έμπειροι ελεγκτές, με «βαριά» γαλόνια, δυσπιστούσαν για την αποτελεσματικότητα του νέου συστήματος, έχοντας την πικρή εμπειρία του περιβόητου Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών, που αποδείχθηκε δυσλειτουργικό και εν τέλει πρακτικά άχρηστο. Ωστόσο σε ειδική παρουσίαση που έγινε την περασμένη Πέμπτη, διαπίστωσαν ότι ο έλεγχος στα 1.270.047 ΑΦΜ που εμπλέκονται στις αποκαλούμενες λίστες της μεγάλης φοροδιαφυγής (Λαγκάρντ, μεγαλοκαταθέτες κ.λ.π.), μπορεί να γίνει, πλέον, με πολύ ταχύτερους ρυθμούς και πιο σίγουρα αποτελέσματα.
Ως τώρα ο έλεγχος μέσω του Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών χρειαζόταν ατσάλινα νεύρα, αφού οι ελεγχόμενοι συνήθως είχαν δεκάδες λογαριασμούς σε ξεχωριστές τράπεζες και για να προχωρήσει η διαδικασία έπρεπε ο ελεγκτής να υποβάλει ξεχωριστό αίτημα κίνησης για κάθε λογαριασμό. Οι απαντήσεις αργούσαν, ενώ τα… σεντόνια που έστελναν οι τράπεζες δεν μπορούσαν να αξιοποιηθούν, καθώς δεν περιελάμβαναν μόνο πρωτογενείς εγγραφές.
«Ακόμα κι αν τα 10 λεπτά γίνουν στην πράξη 1 ώρα, το νέο σύστημα κινείται έτη φωτός μπροστά» αναφέρει έμπειρο στέλεχος που παρακολούθησε την επίδειξη, συμπληρώνοντας ότι σε ετήσια βάση θα μπορεί, πλέον, να ελεγχθεί ο διπλάσιος αριθμός φορολογούμενων που βρίσκονται στις λίστες. Για να μη δημιουργείται, πάντως, η εντύπωση ότι η «βαριά» φοροδιαφυγή θα... σβήσει μέσα σε μερικούς μήνες, στελέχη της Φορολογικής Διοίκησης τονίζουν ότι για να «κλείσει» ένας φάκελος (υποβολή στοιχείων από τον ελεγχόμενο, Εκθέσεις ελέγχου) απαιτείται περίπου ένα δίμηνο.
Αυτό που έχει… εξιτάρει περισσότερο τους ελεγκτές είναι ότι το νέο λογισμικό- όπως τουλάχιστον ενημερώθηκαν αρμοδίως- θα έχει τη δυνατότητα ανανέωσης (update) των δεδομένων του μέσα σε μερικά 24ωρα από τη στιγμή που θα δοθεί τέτοια εντολή. Κι αυτό σημαίνει πολύ απλά ότι μετά από τις λίστες, που καλύπτουν κυρίως την περίοδο 2009- 2012, έπεται συνέχεια.
Την ίδια ώρα, πληροφορίες αναφέρουν ότι οι ξένοι τεχνοκράτες, που ζήτησαν αναλυτική ενημέρωση για την κατάσταση και τις επιδόσεις των ελεγκτικών υπηρεσιών, δεν έκρυψαν την ενόχληση τους για το ότι έχει καθυστερήσει η μεταφορά των χιλιάδων υποθέσεων από το ΣΔΟΕ στη ΓΓΔΕ κι αυτό γιατί θεωρούν ότι τέτοιου είδους εκκρεμότητες, εκτός του ότι εγκυμονούν τον κίνδυνο να χαθούν δημόσια έσοδα, εμποδίζουν την εύρυθμη λειτουργία της νέας Αρχής.
Το λογισμικό αυτό- το οποίο «στηνόταν» πυρετωδώς εδώ και μήνες από στελέχη της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων- έχει κατορθώσει αυτό που φαινόταν ως τώρα απίθανο: να προσφέρει στο… πιάτο των ελεγκτών ΟΛΕΣ τις πρωτογενείς εγγραφές που σχετίζονται με χρηματοπιστωτικά προϊόντα ήτοι από απλές καταθέσεις ως ομολόγα και μετοχές, καλύπτοντας κατ’ αρχάς την περίοδο 2000- 2012, δηλαδή την περίοδο που έχουν βάλει στο μάτι οι ελεγκτικές υπηρεσίες και οι Οικονομικοί Εισαγγελείς.
Πώς λειτουργεί το λογισμικό; Από την πληκτρολόγηση του ΑΦΜ του ελεγχόμενου, μέσα σε 10 λεπτά μπορεί να «κατεβάσει» όλη τη δραστηριότητα του, που σχετίζεται με χρηματοπιστωτικά προϊόντα και να την αντιπαραβάλλει με τα δηλωθέντα εισοδήματα αυτών των ετών, «χτυπώντας» κόκκινο όπου υπάρχει αναντιστοιχία.
Ακόμα και έμπειροι ελεγκτές, με «βαριά» γαλόνια, δυσπιστούσαν για την αποτελεσματικότητα του νέου συστήματος, έχοντας την πικρή εμπειρία του περιβόητου Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών, που αποδείχθηκε δυσλειτουργικό και εν τέλει πρακτικά άχρηστο. Ωστόσο σε ειδική παρουσίαση που έγινε την περασμένη Πέμπτη, διαπίστωσαν ότι ο έλεγχος στα 1.270.047 ΑΦΜ που εμπλέκονται στις αποκαλούμενες λίστες της μεγάλης φοροδιαφυγής (Λαγκάρντ, μεγαλοκαταθέτες κ.λ.π.), μπορεί να γίνει, πλέον, με πολύ ταχύτερους ρυθμούς και πιο σίγουρα αποτελέσματα.
Ως τώρα ο έλεγχος μέσω του Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών χρειαζόταν ατσάλινα νεύρα, αφού οι ελεγχόμενοι συνήθως είχαν δεκάδες λογαριασμούς σε ξεχωριστές τράπεζες και για να προχωρήσει η διαδικασία έπρεπε ο ελεγκτής να υποβάλει ξεχωριστό αίτημα κίνησης για κάθε λογαριασμό. Οι απαντήσεις αργούσαν, ενώ τα… σεντόνια που έστελναν οι τράπεζες δεν μπορούσαν να αξιοποιηθούν, καθώς δεν περιελάμβαναν μόνο πρωτογενείς εγγραφές.
«Ακόμα κι αν τα 10 λεπτά γίνουν στην πράξη 1 ώρα, το νέο σύστημα κινείται έτη φωτός μπροστά» αναφέρει έμπειρο στέλεχος που παρακολούθησε την επίδειξη, συμπληρώνοντας ότι σε ετήσια βάση θα μπορεί, πλέον, να ελεγχθεί ο διπλάσιος αριθμός φορολογούμενων που βρίσκονται στις λίστες. Για να μη δημιουργείται, πάντως, η εντύπωση ότι η «βαριά» φοροδιαφυγή θα... σβήσει μέσα σε μερικούς μήνες, στελέχη της Φορολογικής Διοίκησης τονίζουν ότι για να «κλείσει» ένας φάκελος (υποβολή στοιχείων από τον ελεγχόμενο, Εκθέσεις ελέγχου) απαιτείται περίπου ένα δίμηνο.
Αυτό που έχει… εξιτάρει περισσότερο τους ελεγκτές είναι ότι το νέο λογισμικό- όπως τουλάχιστον ενημερώθηκαν αρμοδίως- θα έχει τη δυνατότητα ανανέωσης (update) των δεδομένων του μέσα σε μερικά 24ωρα από τη στιγμή που θα δοθεί τέτοια εντολή. Κι αυτό σημαίνει πολύ απλά ότι μετά από τις λίστες, που καλύπτουν κυρίως την περίοδο 2009- 2012, έπεται συνέχεια.
Την ίδια ώρα, πληροφορίες αναφέρουν ότι οι ξένοι τεχνοκράτες, που ζήτησαν αναλυτική ενημέρωση για την κατάσταση και τις επιδόσεις των ελεγκτικών υπηρεσιών, δεν έκρυψαν την ενόχληση τους για το ότι έχει καθυστερήσει η μεταφορά των χιλιάδων υποθέσεων από το ΣΔΟΕ στη ΓΓΔΕ κι αυτό γιατί θεωρούν ότι τέτοιου είδους εκκρεμότητες, εκτός του ότι εγκυμονούν τον κίνδυνο να χαθούν δημόσια έσοδα, εμποδίζουν την εύρυθμη λειτουργία της νέας Αρχής.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου